A leggyakoribb hibák, ami miatt veszélybe kerülhet a Kéktúra-teljesítésed
Összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló, tipikus hibákat, ami miatt a kéktúrás igazolófüzeted fennakadhat az ellenőrzésen.
Több ezer Kéktúra igazolófüzet ellenőrzése után a Kéktúra Bizottság tagjaiban elég pontos kép alakult ki arról, hogy melyek azok a hibák, hiányosságok, amelyek miatt a leggyakrabban kell - ha nem is elutasítani, de - hiánypótlást kérniük. Hogy minél kevesebb túrázóval forduljon ez elő – és hogy az igazolófüzet-ellenőrzés is gördülékenyebb legyen – összeszedtük ezeket a gócpontokat.
Ezekre kell tehát kiemelten figyelni:
1. Az igazolófüzet kitöltésének módja
Sokan nem olvassák el a füzet elején található kiírást és tájékoztatót, ezért nem a megfelelő módon igazolják a teljesítést. Sokan régebbi kiadású füzetet használnak (akár az 1980-as években kiadottakat vagy korábbiakat is), ahol egészen más szabályok szerint kell bélyegezni és dátumokat írni, mint a 2017 után kiadott füzetekben.
A lényeg, hogy, amilyen füzetet használsz, annak a bélyegzésre vonatkozó előírásai szerint járj el.
Ehhez persze el kell olvasni a leírást!
A kéktúra ellenőrök nagyon alaposan végignézik a füzeteket
2. Tájékozódás az aktuális nyomvonalról, bélyegzőhelyekről
Kéktúrázás tervezésekor mindig a hivatalos honlapot kell először megnézni, mert ott találod a mindenkor aktuális nyomvonalat és a bélyegzőhelyeket. Változatos okokból kifolyólag a bélyegzőhelyek néha helyet változtatnak, néha megszűnnek és újak keletkeznek, de az útvonal is változik időnként. Amikor elindulsz egy túrára, a terepi valóság és az igazolófüzeted nem feltétlenül lesz minden esetben összhangban egymással,
ezért fontos mindig a hivatalos oldalon tájékozódni!
3. Dátumozás
Sarkalatos pont a bélyegzések helyes és következetes dátumozása. A leggyakoribb hiba, hogy a szakaszdátumok nem érnek össze, azaz két pecsételőhely közötti szakaszon nem igazolta a túrázó, hogy járt ott. Például az alábbi képen jól látszódik, hogy a füzet tulajdonosa 2019. 07. 14-én járta be a Badacsonytördemic és Káptalantóti közti szakaszt, és 2020. február 1-jén folytatta Szentbékkálláról (vagy ide ért ekkor). Az viszont, hogy Káptalantóti és Szentbékkálla közt mikor járt – járt-e egyáltalán -, nem derül ki,
így ezt biztosan visszaküldik pótlásra az ellenőrök.
A szabályos megoldás az útmegszakítás dokumentálására ennél a füzetnél a dupla bélyegzés+dátum lenne, de csak a dupla dátum is már elfogadható megoldás. Az új típusú füzetekben pont ezért már két dátummező szerepel, amiket útmegszakításoknál mindig ki kell tölteni.
Egy füzet, két példa: egyrészt "nem ér össze a dátum" a jelzett helyeken, másrészt a Csobáncon ugyan pecsételt a túrázó, de alig látható a lenyomat, elsőre észre sem lehet venni.
4. Bélyegzőlenyomat láthatósága
A bélyegzés akkor számít, ha az látható is. Elmosódott, nem kivehető, nem egyértelműen azonosítható bélyegzést nem fognak elfogadni az ellenőrök!
A titok: mindig vigyél magaddal tintapárnát, és használd is!
Ne filctollat, ne fogkefét, hanem tintát használj a bélyegzéshez. Talán a kezdő kéktúrázóknak nem egyértelmű, de a dobozokban nincsenek tintapárnák, arról magunknak kell gondoskodni. És mennyivel szebben néz ki az ilyen oldal, ahol minden szép, áttekinthető és szabályos!
Remek példa arra, hogyan kell bélyegezni szépen, láthatóan, még olyan helyeken is, mint Encs, aminek nincs megadott helye a füzetben (hiszen később lett felszerelve)
5. Bélyegzőhiány pótlása
Nem kell kétségbeesni, ha nem találjuk a helyén a bélyegzőt. Sajnos előfordul, hogy leszakad, eltűnik, elviszik, elkopik – szóval valamiért nem tudunk adott helyen bélyegezni. Erre is van megoldás: az egyik, hogy készítünk egy fotót magunkról és a pecsételőhelyről (ugyanazon a képen, természetesen), lehetőleg időbélyegzővel, és azt a füzetünk beküldésekor elküldjük a kektura@termeszetjaro.hu emailcímre, megadva pontosan, hogy melyik füzethez tartozik. Az igazolás másik alternatív módja, hogy keress egy olyan helyszínt (például vasútállomáson, boltban), aminek a céges bélyegzőjében látszik a település neve.
6. Név, elérhetőség megadása
Minden igazolófüzet elején találunk egy oldalt, ahol a nevünket és elérhetőségünket meg adhatjuk. Ezt célszerű rögtön a vásárlás után kitölteni, hiszen ha elveszítenénk a füzetet a nehezen megszerzett pecsétekkel, legalább van esély rá, hogy a megtaláló vissza tudja juttatni nekünk. Másrészt, amikor leadja valaki a kész füzetet, győződjön meg róla, hogy a név, az emailcím és a telefonszám olvashatóan van kitöltve, hiszen ezen keresztül tudjuk elérni – akár sikeres teljesítésről, akár hiánypótlásról van szó.
Ha minden rendben az oldalon, mehet rá az ellenőri pecsét