OKT

Börzsöny

Nagymaros - Nógrád

GPX-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2020. október 8.)

1740 m

-1630 m

41,1 km

OKT-16

OKT-18

A kiindulópont Nagymaros kompkikötője, de bélyegezni a vasútállomás peronján tudunk. Az 1200-as években már létező település a Börzsöny lábánál fekszik, annak mintegy kapujaként. A XIV. században épült, gótikus stílusjegyeket mutató temploma mellett halad

el utunk. A települést szűk, felfelé futó utcáin hagyjuk el, majd beérünk a Templom-völgy meredeken felfelé szaladó, bükkerdővel kísért ösvényére. Egy kis terasz után addig kapaszkodunk, amíg a gyalogút kikanyarodik a hegyoldalba. Helyenként erodált talajon haladunk. A Szent Mihály-hegy és a Hegyes-tető közti nyeregbe jutva kitérőt tehetünk a Szent Mihály-hegy (484 m) kilátással kecsegtető csúcsára. A kéken tovább kapaszkodva felhagyott kutatóárkok és az Ürmös-réti adótornyok bekerített területe mellett elhaladva a réten át elérjük a Hegyes-tető csúcsán (482 m) álló Julianus barát-tornyot. Tetejéről körpanoráma tárul elénk; a Duna kanyarulatát szinte teljes egészében beláthatjuk.

A tavasszal keltikékkel teli északi oldalban a Világos-tér pihenőjéig ereszkedünk, majd a rét túloldalán a fák közti erdei úton megyünk tovább a Köves-mezőre. Útközben a tanösvényen kis kitérővel a környék egyetlen nagyobb vízfelületéhez, a gazdag élővilágot magához vonzó Büdös-tóhoz látogathatunk el. A Köves-mező turistaútjainak elágazásában, a mezőn átvágva keresztezzük a keskeny aszfaltutat, és azzal párhuzamosan balra indulunk tovább a fás-ligetes területen át a törökmezői tanösvénnyel fonódva. Hamarosan átkelünk az út bal oldalára, és egy keskeny rétsávot követve a fennsíkperemen pihenőhelyhez érkezünk, ahonnan

észak felé a Magas-Börzsöny vulkáni csúcsainak láncolatában gyönyörködhetünk. Köves, meredek úton leereszkedünk a völgybe. Keresztezve a patakot, a széles földúton jobbra indulunk tovább, majd kis emelkedőt követően földutak kereszteződésébe érkezünk. Itt az átellenben lévő kerítés sarkánál erdei ösvényre váltunk, ami kanyarogva a fák között keskeny útra visz és a piros sávval fonódva, erdei pihenőhelyet érintve, a Törökmező turistaházhoz vezető murvás útra vezet. Mielőtt elérjük a házat, a Kalandpark mellett haladunk el. A bélyegzőt a turistaház éttermének bejáratánál a falon találjuk.

Bélyegzés után az épület mögötti ösvényen leereszkedünk a Halastó völgyébe, ahonnan pár száz méteres kitérővel a Fehér-forrás-csoport pihenőhelyét és forrásvizét (Havanna-forrás) érhetjük el. A kéken tovább keresztezzük a Malom-völgyi-patakot, és balra, majd egy elágazásban élesen jobbra fordulva, az állattartó tanyát elkerülve felkapaszkodunk a fennsíkra.

Földutunk nemsokára ösvénnyé szűkül, amelyen a Piroska-hegy oldalában leereszkedünk a Korompa-patak völgyében futó országútra. Az útkereszteződésben a Kóspallagra vezető ágon indulunk el, ám előtte, ha frissíteni akarunk, a kanyarban lévő pihenőhelyen megállhatunk, a forrásból meríthetünk. Innen hamar beérünk a községbe. Kóspallag, a hegyvidéki éghajlatú kistelepülés, az 1700-as évek derekán tótok betelepítésével jött létre. A viszonylag hosszú főutcájának végén már messziről láthatjuk a késő-barokk templomot, mely mögötti utcán nekiindulunk a kálváriához vezető kaptatónak. A tetőn a köves földúton előbb bal kéz felé, majd a következő útelágazásban jobbra térünk. A gerincen átbukva leereszkedünk a Ló-hegyi-patak völgyébe, és a vízfolyás túlpartján haladó, zanótos, csalános réten átvezető ösvényen folytatjuk utunkat, mely éles balkanyarral meredek kaptatóba fordul. Hamarosan kiérünk a Nagyirtáspusztára vezető országútra, amelyen jobbra fordulunk a Kisinóci turistaház felé. A turistaház mellett a teraszos sörkert faoszlopán található bélyegzővel igazoljuk eddig megtett utunkat.

Továbbindulva pár lépés után az aszfaltútról széles dózerútra térünk, és egy erdőfolton át a Kisinóci rét pihenőhelyénél, a Pokol-völgyi-patakhoz jutunk. A túlparton kezdődik a 700 méter tengerszint feletti magasságig egyenesen emelkedő nyiladék, az Inóci-vágás. Hosszan, a völgyre rálátással haladunk egyre magasabbra. Barna Feri sziklába mélyített emléktáblája és a neki állított kőkereszt mellett továbbra is az irtással kísért erdészeti úton tartunk felfelé a Hálás-bérc gerincén. Tetejétől, az Etel-pihenőhöz kifutó kék háromszög jelzésű ösvénytől, kanyargós erdei úton kapaszkodunk tovább a Nagy-Inóc oldalában futó Luczenbacher úthoz. A Gács-nyeregnél elérjük a Nagy-hideg-hegyi turistaházhoz vezető utat, amelyről a második kanyar után letérve megérkezünk a turistaházhoz. Bent, a büfénél kihelyezett bélyegzővel tudunk igazolni.

Szintben haladunk tovább,a Nagy-Hideg-hegy csúcsa alatt, kilátással déli irányba a ház közeli sípályákra, távolabb a Duna vonalára, a Naszály tömbjére. Az erdőben jobbra térünk egy meredeken ereszkedő ösvényre, amely földútra fut ki. Elérjük a Rakodó nyergét, ahonnan felkaptatunk az Égés-tetőre. Utunkat a Nagy-Hideg-hegy (865 m) és a Csóványos közti gerincen folytatjuk, utóbbi csúcsáig. Útközben a rendkívül látványos és különleges alakzatú kősziklákkal tűzdelt gerincen többször is kiláthatunk az északi oldalra, a Csóványos csúcsára. A vulkáni kitöréssel keletkezett durvatörmelékes andezit anyagú sziklatornyok a kifagyásnak köszönhetik érdekes formájukat. Néhány sziklaóriásnak nevet is adtak, így pl. híres a Katalin-szikla, illetve a Szabó-kövek. A 938 m magas Csóványos tetején a geodéziai torony átépítésével 2014-ben megnyitott kilátóból a Börzsöny páratlan panorámájában gyönyörködhetünk, de tiszta időben akár a Magas-Tátrát is megpillanthatjuk. A lapos tetőt elhagyva egy jól kijárt, a bükkösben kanyargó ösvényen ereszkedünk az Árva-kúti-rétig, és rátérünk a Három-hárs gerincén futó földútra. Ez az út hatalmas bükkfáival és a gyönyörű kilátással dél felé az egész OKT egyik legszebb szakasza.

A Fultán-kereszt és pihenőhely utáni elágazásban balra fordulunk, és kevésbé kijárt nyomokon átvágunk a fiataloson. Rövidesen rátérünk a Saj-kút-bércen haladó gyalogútra. Megközelítőleg húsz perc múlva jobbra fordulunk a Saj-kút mellett futó útra, majd leereszkedünk a Boros-patak völgyébe. A vízfolyáson átkelve felkapaszkodunk a Szalatnya oldalába, aztán hosszú menet után egy lezárt fémsorompónál elhagyjuk az erdőt, és a tanya mentén, a mezőkön futó földúton lejutunk a Fekete-patak völgyébe. A túlpartra átérve felhágunk a dombtetőre, ahol hamarosan az út jobbra fordul. A következő elágazásban, a feszületnél jobbra fordulunk, majd szántóföldek között, a Kálvária-dombot északról kerülve leereszkedünk Nógrád községbe. A bélyegzőt a kék jelzésről letérve, a vasútállomás előtti OKK információs táblán találjuk meg.

Sor-
szám
Kezdőpont Végpont Hossz
(km)
Szintemelkedés (m) Menetidő (óra:perc)
(bélyegzőhely) > < > <

Teljesítők száma

(2020. 10. 01-ig): 7000 fő

SZÍNES SZÁLLÁSPALETTA - MINŐSÉGI ELLÁTÁS

A Galyatető Turistacentrum a Magas-Mátra szívében, kortárs épületekben, környezettudatos létesítményben, teljes körű minőségi ellátással és különleges szálláspalettával várja a túrázókat, sportolókat, családokat
Töltse le prospektusunkat!

KÖZÖSSÉGI ESEMÉNYEK, RENDEZVÉNYEK

Öt év tapasztalatával, teljes körű ellátással várjuk a táborozó diákokat, családi jubileumok, esküvők szervezőit, közösségépítő alkalmak, vállalati tréningek, konferenciák ötletgazdáit!