Reflektorfényben a kéktúra háttérfeladatai
A kéktúrázás szakmai feladatait bemutató sorozatunk első részében azt a két embert ismerhetted meg, akik az Alföldi, az Országos és a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra terepi karbantartását végzik. A folytatásban az ügyfélszolgálatot és kéktúra stratégiai feladatait végző területeket Szőke Viktor és Ballon Viktor mutatja be.
Mit jelent az, hogy a Magyar Természetjáró Szövetség kezeli és gondozza az Országos Kékkört?
Szőke Viktor: Szó szoros értelemben gondoskodunk mindhárom útvonalkövető túramozgalom infrastruktúrájának fenntartásáról és kezeljük a hozzánk beérkező problémákat.
Mit értünk az infrastruktúra fenntartása alatt?
Sz.V. : Az a lényege, hogy a három útvonal kék sávval jelölt túraútvonalait biztonságosan, akadály nélkül használhassák a túrázók. Ezt időnként felülírja az, ha egy terület magánkézbe kerül, ha bozót növi be az útvonalat, és az építkezés is ide tartozik. Ilyen volt például 2019-ben az Alföldi Kéktúra nagyszabású átalakítása az M4-es autópálya építése miatt.
Ezekben az esetekben új nyomvonalat tervezünk, megvizsgáljuk annak ésszerűségét, tulajdonosi egyeztetéseket folytatunk, majd realizáljuk a végleges döntést. A munka folytatásában az újonnan kijelölt nyomvonalat turistajelzésekkel látjuk el, illetve ahol nincs lehetőség festeni, oda útjelző oszlopot helyezünk ki. A kéktúra jelzéseinek a felújításában nagy segítséget nyújt immár második éve az MTSZ Jelzésfestés pályázat.
Az akadály nélküli használat azonban nemcsak a járhatóságot, hanem az elérhető és használatra kész bélyegzőt is jelenti. A kéktúrák útvonalai mentén több száz bélyegződobozt helyeztünk ki, szem előtt tartva azt, hogy ezek a nap huszonnégy órájában elérhetőek legyenek. Sajnos gyakori tapasztalat a bélyegzők eltulajdonítása, megrongálása – mivel ezeket a helyszíneket senki sem felügyeli. A bélyegzők pótlása és cseréje vaskos része a terepi karbantartók munkájának.
A képen balra Szőke Viktor, jobbra Ballon Viktor
Ha az előbb említett akadályokba ütközik a túrázó, akkor azt bejelentheti-e az MTSZ felé? Ha igen, hogyan?
Ballon Viktor: Bejelentheti, mégpedig nálunk, a kéktúra ügyfélszolgálaton. Jellemzően ímélben, a kektura@termeszetjaro.hu címen, a központi telefonszámon, a kéktúra bejelentő felületén vagy a kéktúra messengerén érkeznek megkeresések. Pozitív tapasztalatunk, hogy nagyon gyorsak és segítőkészek a kéktúrázók, mert ha problémát észlelnek, azonnal jelzik felénk. Van úgy, hogy egy témában több bejelentés is érkezik. A kéktúrázókon kívül az MTSZ tagszervezetei, a turistautak felmérésével és a terepi karbantartással foglalkozó kollégák is visszacsatolnak felénk, ha valahol valami megoldandó helyzet áll elő. A bejelentés után az a folyamat következik, amit Viktor már részletezett az előzőekben: a kollégákkal együtt vizsgálunk, tervezünk, egyeztetünk és megoldunk.
Más kéktúrás ügyekben is felkeresnek benneteket a túrázók?
B.V.: Mivel nálunk, a kéktúra ügyfélszolgálaton zajlik a beérkezett kéktúra igazolófüzetek rögzítése, mi adjuk át azokat elbírálásra a kéktúraellenőröknek, azután pedig visszakerülnek hozzánk jóváhagyva vagy hiánypótoltatásra, ezért nagyon sok kérdés érkezik e témában.
Tavaly március óta nincs lehetőség a füzetek személyes leadására és átvételére, ezért vagy postai úton küldik be azt a kéktúrázók vagy az erre a célra rendszeresített postaládában helyezik el az Európa Center irodaház recepcióján. Az, hogy megérkezett - e rendben a füzet hozzánk, az egyik leggyakoribb kérdés, de ugyanilyen sokszor fordul elő az is, hogy mikor lesz elbírálva és visszaadva az. Érthető a túrázók kíváncsisága, ami időnként megelőzi a belső folyamatunkat. Ugyanis az ellenőrzés után – akár rendben volt a teljesítés, akár hiánypótoltatni kell - felvesszük a kapcsolatot a füzet tulajdonosával abban az esetben, ha olvashatóan lett kitöltve a túrázó neve, címe és telefonszáma. Sajnos sokszor találkozunk ennek ellenkezőjével, de még a hiányzó adatokkal is. Ilyenkor nincs lehetőségünk felkutatni az illetőt.
Normál esetben tehát ellenőrzés után felvesszük a kapcsolatot telefonon, sms-ben vagy ímélben és egyeztetjük a visszapostázás címét. Alkalmanként a túrázó kérésére, az irodaház recepcióján helyezzük el az oklevelet, a jelvényt és a füzetet, de csak azzal a feltétellel, hogy a megbeszélt időpontban valóban átveszi a csomagot a teljesítő.
A másik nagy kérdéskör az szokott lenni, hogy hogyan lehet felkerülni a teljesítők listájára? A túrázónak alá kell írni egy hozzájárulási nyilatkozatot, amit lefotózva vagy beszkennelve várunk a kektura@termeszetjaro.hu címre, majd rögzítjük a nevét a nyilvános listán. A nyilatkozat letölthető a kéktúra.hu weboldalról, mégpedig a teljesítők listája aloldalról.
A kezdő kéktúrázók szinte minden lehetőséget megragadnak a kérdezésre, aminek kifejezetten örülünk. Mindig, minden fórumon kihangsúlyozzuk, hogy mennyire fontos az előzetes tájékozódás. Számos hibalehetőséget el lehet kerülni, ha felkészülten vágunk neki a kéktúrázásnak.
A felsoroltakon kívül alkalomszerűen tájékoztatást kapunk az erdészetektől az éppen aktuális fakitermelésről, vadászatokról, lezárásokról, amit aztán továbbítunk a társterületeinknek. De említhetném a kéktúra útvonalához kapcsolódó útvonal-módosítására vonatkozó javaslatokat is.
Hány fő dolgozik a kéktúrák stratégiai feladatain?
Sz.V.: A hibabejelentéseket és azok megoldási feladatait, az ügyfélszolgálati megkereséseket, az igazolófüzetek ellenőrzései során felmerült hiánypótlásokat, a teljesítők jutalmazását, a nyilvántartások vezetését ketten látjuk el Ballon Viktorral. A terepi karbantartás oroszlánrészét Németh Csaba és Kovács Róbert kollégáink végzik országos szinten. Az ellenőrzést önkéntes, de aktív kéktúrázó kollégákra bíztuk, akik heti rendszerességgel jönnek és teszik lelkiismeretesen a dolgukat.
A nagyközönség felé történő kommunikációt a kéktúra és a Kéktúra hivatalos facebook oldalán az online szerkesztő kollégánk végzi, és közvetetten részt vesznek a térinformatikus, a térképész, a felmérő kollégák is az eddig felsorolt feladatokban.
Milyen tulajdonságokat, tudást igényel a munkátok?
Sz.V.: A természetjárás szeretete, az az iránti elkötelezettség alap. Mivel emberekkel dolgozunk és rengeteg az adminisztrációs feladat, ezért fontos a precizitás, az ügyfélorientált hozzáállás. Ezen túlmenően folyamatokat koordinálunk, így a rendszerszemlélet hasonlóképp elvárás.
Mit tanácsolnátok azoknak, akik még csak tervezik elkezdeni a kéktúrázást?
Sz.V.: Tájékozódjanak előre és tervezzenek. Ahogy említettem, sok olyan megkeresés érkezik hozzánk, ami tervezéshez, elinduláshoz kapcsolódik. A kéktúrás igazolófüzet elején pontról pontra megtalálható minden fontos tudnivaló, ami például a bélyegzőfüzet használatára vagy a teljesítés szabályaira vonatkozik. Szánjunk időt a logisztika összehangolására, ha távolabb eső szakaszokat szeretnének teljesíteni. Rendkívül fontos – nemtől függetlenül – hogy ha egyedül kéktúrázunk, akkor a biztonság kedvéért legyen feltöltve a telefonunk, legyen olyan ember, akit baj esetén hívhatunk, és nem árt, ha megosztjuk a mindenkori pozíciónkat valakivel.