Így újulnak meg az Országos Kékkör turistajelzései
Az Országos Kékkör mentén felmerülő problémák kezelését hétről hétre segítik azok a tőletek érkező bejelentések, amelyekben elhasználódott vagy eltűnt bélyegzőkről, lezárt esetleg nehezen járható szakaszokról számoltok be. A felsoroltakon kívül gyakran tájékoztattok elkopott, hiányos turistajelzésekről is, amik térkép vagy app nélkül bizony megnehezítik a túrázók tájékozódását.
Amíg a bélyegzőhelyszíneken karbantartását és az útvonal-módosításokat javarészt kollégáink, addig a jelzések pótlását jellemzően útjelzésvezetők segítségével és bevonásával végezzük el.
De hogyan is néz ki például az olyan hosszútávú, országos jelentőségű turistautak, mint az Országos, Rockenbauer Pál Dél-dunántúli vagy az Alföldi Kéktúra fehér alapon kék sávval jelölt turistajelzéseinek a felújítása?
A turistajelzéseknél használt vízbázisú festék alapvetően sokáig ellenáll az időjárás viszontagságainak, azonban átlagosan ötévenként ajánlott újrafesteni a jelzéseket. Ezt a rendszerességet segíti a Magyar Természetjáró Szövetség által 2015-ben először kiírt Jelzésfestés pályázat, amelyre azóta is sor kerül évről évre. Kezdetben csak a klasszikus túraútvonalak, később már az RPDDK és az OKT, 2021-ben pedig a teljes Országos Kékkör jelzéseinek felújítására is lehetősége nyílt a pályázóknak, akik az MTSZ természetjáró tagszervezetei vagy a hazánkban bejegyezett vállalkozások lehetnek. Az MTSZ belső képzési rendszerében megszerezhető végzettséghez kötött jelzésfestés munkáért kilométerenként fizetett díj jár abban az esetben, ha az a szakmai szempontok szerint meghatározott feltételeknek megfelel.
24 pályázó munkájának köszönhetően a
2020. évi Kéktúra Jelzésfestés pályázatban több mint 618 kilométeren újultak meg a kék sáv és a bélyegzőhelyekhez vezető jelzések,
ami az Országos Kéktúrán 67, a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúrán pedig 33 szakaszt jelent. A felújítás a következő tájegységeket érintette: Alpokalja, Bakony-vidék, Börzsöny, Cserhát-vidék, Dunazug-hegyvidék, Észak-Magyarországi-medencék, Kemeneshát, Marcal-medence, Sopron-Vasi-síkság, Visegrádi-hegység, Zalai-dombság.
Kék jelzés Káldon.
A teljes Országos Kékkörön a 2021. évi pályázatban vállalt, közel 715 kilométer útvonal jelzésfelújításai még javában zajlanak egészen szeptember elsejéig, ezért konkrét eredményekről még nem tudunk beszámolni. Legkorábban 2021 decemberében, az ellenőrzést követően derül majd ki, hogy a vállalások hány százaléka valósult meg.
Ha kíváncsi vagy arra, hogy a Jelzésfestés pályázat keretein belül 2015 óta hol kerültek felújításra a turistautak és turistajelzések, akkor kattints erre a térképre.